השוכר מסרב לשלם שכירות בשל הקורונה? כך תפעל

מערכת שורש  ג אדר, תשפא  2/15/2021

במקביל לתביעה זו, אתם יכולים להגיש גם תביעה נוספת בגין הנזקים הכספיים שנגרמו לכם עקב אי תשלום שכר הדירה. קחו בחשבון שהמשכירים יעלו את טענותיהם ועשויים גם להגיש תביעה נגדית
.......................

השוכר מסרב לשלם שכירות בשל הקורונה? כך תפעל

השכרת דירות בישראל הוא נושא אקטואלי וחם בימים אלו עבור ישראלים רבים ברחבי הארץ, מכל המגזרים. נושא זה מעוגן אמנם בחלקו בחקיקה אבל ברובו הוא שייך לתחום המשפט המסחרי. המשמעות - מה שקובע בעת סכסוך בין שוכר למשכיר הוא חוזה השכירות שעליו חתומים השניים.

אמנם, החוזה הפרטי מקנה לא מעט זכויות לשוכר מול בעל הבית, אבל מה באשר לזכויותיו של המשכיר כאשר השוכר אינו עומד בתנאי החוזה ומפסיק לשלם שכר דירה, בין אם בגלל משבר הקורונה המתמשך או בשל נסיבות אחרות, מוצדקות יותר או פחות? הנה השלבים לפיהם כדאי לפעול:

א.     ראשית, פעולות ׳בדרכי שלום׳ - לפני שתנקטו בצעדים משפטיים, הדרך הטובה ביותר להתחיל בה היא לנהוג בשוכרים בהגינות ולנסות לדבר איתם בהיגיון. אם תצליחו להוציא אותם מהנכס שלכם מבלי להיכנס להליך המשפטי, התוצאות כמעט תמיד יהיו טובות יותר.

כדאי לשקול לדבר עם השוכרים על המצב כדי להבין מה מונע מהם לשלם את שכר הדירה או לפנות את הנכס ולראות אם יש אפשרות להגיע איתם להסכמה. השתמשו בדרכים אלה לטובתכם ובדקו מה יוכל לתרום לפתרון המצב. בסופו של דבר, זו הדרך הקלה ביותר להוציא את השוכרים, תוך כדי שאתם גם מוודאים שהנכס שלכם נשאר במצב תקין. זו אמנם השיטה העדיפה אבל לא תמיד היא עובדת ולכן עליכם להיות מוכנים לנקוט בפעולות נוספות כדי להחזיר לשליטתכם את הנכס. אם יש לכם קשר טוב עם השוכרים, שוחחו איתם על אפשרויות אחרות ונסו למצוא את הפתרון הטוב המתאים לכולם, אלא אם כן הם באמת לא מצליחים לשלם את שכר הדירה, דבר שהוא לא נדיר במחוזותינו בימי הקורונה...

ב.     תביעה משפטית - אם ניסיתם לפעול בכל דרך שלום אפשרית והגעתם למסקנה שאין ברירה אלא לפנות לערכאות המשפטיות, זו העת לפעול בעזרת עו״ד לתביעה על אי תשלום דמי שכירות כאשר בתרחיש זה ההליך המשפטי כולו אמור להסתיים בפסק דין שיינתן עד 90 יום מתחילת ההליך. לכתב התביעה שתציגו בפני בית המשפט בעזרת עו״ד, יהיה עליכם לצרף:

o       התראות ששלחתם לדייר שלא משלם את שכר הדירה.

o       מסמכים רלוונטיים שונים.

o       עדויות רלוונטיות, אם קיימות.

השוכרים אמורים להציג את כתב ההגנה שלהם בתוך 30 יום. בית המשפט יקיים את הדיון גם אם השוכרים לא הגישו כתב הגנה. פסק הדין לפינוי הדירה השכורה שיוציא בית המשפט יינתן בתוך 3 חודשים מהמועד שבו הגשתם את התביעה.

במקביל לתביעה זו, אתם יכולים להגיש גם תביעה נוספת בגין הנזקים הכספיים שנגרמו לכם עקב אי תשלום שכר הדירה. קחו בחשבון שהמשכירים יעלו את טענותיהם ועשויים גם להגיש תביעה נגדית. מה עושים אם השוכרים מקבלים צו פינוי מבית המשפט ומסרבים להתפנות? במקרה זה תוכלו לגשת אל ההוצאה לפועל, להציג את צו הפינוי ולבקש לפתוח תיק כנגד השוכרים.